Őszi napok a sóshartyáni iskolában 2011.
ŐSZI NAPOK
A SÓSHARTYÁNI ISKOLÁBAN
Három napos projekt
2011. november 9-11.
A projekt címe: Őszi napok a Sóshartyáni Iskolában
A projekt ideje: 2011. november 9-11.
Helyszín: Gárdonyi Géza Általános Iskola Sóshartyáni Tagintézménye
Bevont tanulócsoport: 1-4. osztály
Időtartam: 3 nap
A projekt céljai:
A projekt ideje: 2011. november 9-11.
Helyszín: Gárdonyi Géza Általános Iskola Sóshartyáni Tagintézménye
Bevont tanulócsoport: 1-4. osztály
Időtartam: 3 nap
A projekt céljai:
Az őszi évszak jellemzőinek megfigyelése, megtapasztalása.
Az ősz megjelenése a képzőművészetben.
A természetes környezethez való pozitív viszonyulás kialakítása.
A minket körülvevő környezet értékeinek, szépségének megláttatása.
Környezetvédelem fontosságára nevelés
Az egészséges életmódra való igény kialakítása, a mozgás megszerettetése
A gyermekek kíváncsiságának felkeltése sokoldalú, önálló tapasztalatszerzés által.
Testi képességek fejlesztése
Értelmi képességek fejlesztése az ok-okozatis kapcsolatok felismertetésével
Kézműves foglalkozás segítségével a térbeli tájékozódás fejlesztése, az együttműködő készség fejlesztése, kreativitás, és az önkifejező képesség fejlesztése.
Élményt nyújtó programok, tevékenységek biztosítása
Fejlesztendő kompetenciák:






Munkaformák, módszerek:





Programterv
Tevékenység
|
Időpont
|
Résztvevők
|
Felelősök
|
Eszközök
|
Az Őszi projekt megnyitása, tevékenységek ismertetése
|
2011. november 9. (de.)
|
Tagintézmény vezető 1-4.osztályos gyerekek, osztályfőnökök, napközis nevelő
|
alsós osztályfőnökök
|
fényképezőgép
|
Mese-jóga
|
2011. november 9. (de.)
|
1- 4. osztályos tanulók
|
Dénes Dóra Tünde
|
fényképezőgép, magnó
|
Kincsvadászat
|
2011. november 9. (du.)
|
Uhrinné Juhász Andrea, Oláh Annamária, Mulicza Zsuzsanna
|
fényképezőgép, színes papír, madzag, képek, feladatlapok, oklevelek,„kincsesláda”,
|
|
Barkácsol-Lak Őszi kézműves délután
Megmozgat-Lak (Aerobik)
|
2011. november 10. (du.)
|
Mulicza Zsuzsanna,
Szilágyi Kitti
Majorné Nagy Gyöngyvér
|
polár anyag, különböző anyagok, olló, ragasztó, gyűjtött termések, vízfesték, tempera, wc papír guriga, sablonok, kosárfonó vessző, kötöző drót, zene, magnó, fényképezőgép,
|
|
Őszűző-futóverseny
|
2011. november 10. (de.)
|
tagintézmény vezető Dénes Dóra Tünde
|
fényképezőgép, videó kamera, célszalag, oklevelek
|
|
Gyümölcssaláta készítése
|
2011. november 10. (de.)
|
osztályfőnökök
|
fényképezőgép, gyümölcsök, vágódeszka,vágóeszközök, salátástálak,szűrőkanál,terítő
|
|
Őszbúcsúztató -party
|
2011. november 10. (du.)
|
napközis nevelő, 1-4. osztályfőnökök
|
műanyag poharak, evőeszközök,zene, játékos feladatok
|
|
Projektzárás (Kiállítás)
|
2011. november 14.
|
tagintézmény vezető 1-8.osztályos gyerekek, osztályfőnökök, napközis nevelő
|
1-4. osztályfőnökök
|
kiállítandó alkotások, fényképezőgép, projektor,laptop, CD
|
Megvalósítás:
1. nap céljai, feladatai: Az őszi évszak jellemzőinek megfigyelése, megtapasztalása. A gyermekek kíváncsiságának felkeltése sokoldalú, önálló tapasztalatszerzés által.
Ideje: 2011. november 9. (szerda)
A projekt első napját mesejóga nyitotta meg, tette különlegessé az alsós gyermekek számára, akik számára új, és élményszerű volt ez a tevékenység. A gyermekek mesés köntösbe öltöztetett jógagyakorlatokat végeztek.
Az oktatók a változatos mozgások, a nyugtató relaxáció megismertetése mellett a különböző állatok,meselények bőrébe bújtatták a gyermekeket,melyből a foglalkozás végén egy igazi állatmese kerekedett. A legkisebbektől kezdve a negyedikes tanulókig mindenki nagyon jól érezte magát ezen az órán.
Ez a nap azonban még bőven tartogatott meglepetéseket a gyerekek számára. Ebéd után ugyanis kincskeresők bőrébe bújva indultak útnak osztályfőnökeik vezetésével, hogy megleljék a Szőke Tündér varázslatos kincsét. A falu különböző helyszínein elrejtett játékos feladványok megfejtésével az osztályok egyre közelebb kerülhettek az áhított kincshez. A kincskeresés végén a gyermekek, és persze a pedagógusok is kellemesen elfáradva, de élményekkel gazdagon jutottak el a kijelölt kincslelőhelyhez, majd mindenki átvehette jutalmát a kedves Szőke Ősztündértől.
2. nap céljai, feladatai: Az ősz megjelenése a képzőművészetben.
Kézműves foglalkozás segítségével a térbeli tájékozódás fejlesztése, az együttműködő készség fejlesztése, kreativitás, és az önkifejező képesség fejlesztése. Testi képességek fejlesztése.
Ideje: 2011. november 10. (csütörtök)
Iskolánk tanulóitöbbféle tevékenységet is végeztek ezen a délutánon. Major Istvánné Nagy Gyöngyvér tanító néni vezetésével zenés tornán vettek részt a tornateremben, Szilágyi Kitti tanító néninél pedig az első és második osztályosok változatos formákat (levél, gomba, fa, süni) alakítottak ki különböző anyagokból, és csodaszép falvédőket készítettek. Mulicza Zsuzsanna napközis nevelő segítségével a harmadik – negyedik osztályban előkerültek az előző délutáni kincsvadászat során gyűjtött termések. A gyermekek kreativitása nem ismert határokat. Ezekből a termésekből ötletes őszi koszorúkat alkottak. A gallyak, levelek, tollak, bogyók segítségével igazi őszi varázslatot valósítottak meg. Legnagyobb örömünkre a szülők is segítségünkre voltak ebben. A tanulók végig aktívan tevékenykedtek, mindenki bekapcsolódott a csoport/osztály munkájába, a közös tevékenységekbe. A délután sikerét legfőképpen a gyerekek, de a szülők pozitív visszajelzései és jelenléte is igazolta. A délután megvalósította az előzetesen kitűzött célokat, hiszen a gyerekek a saját maguk által készített falvédők és koszorúk elkészítésével jobban megismerték az őszi évszak szépségeit. E mellett fejlődött a kreativitásuk, önkifejező képességük, és a zenés torna által a mozgáskultúrájuk is. Az összehangolt csapatmunka, valamint a megfelelő szervezés is hozzájárult, hogy egy sikeres délutánt zárhattunk. Köszönettel tartozunk a délután sikeréhez munkájukkal és segítő jelenlétükkel hozzájárult kollégáknak.


3. nap céljai, feladatai: Az egészséges életmódra való igény kialakítása, a mozgás megszerettetése. A gyermekek kíváncsiságának felkeltése sokoldalú, önálló tapasztalatszerzés által.
Élményt nyújtó programok, tevékenységek biztosítása
Ideje: 2011. november 11. (péntek)
Ideje: 2011. november 11. (péntek)
A projekt harmadik, egyben záró napja mozgalmasan indult. Az osztályok már lázban égtek, hiszen mindenki nagyon várta már, hogy elkészüljön az általuk összeállított gyümölcssaláta, melyet a délután folyamán egy zsűri értékel majd.
Az elsőstől a negyedikesig minden gyermek aktívan részt vett ebben a tevékenységben, melynek során nemcsak a gyümölcssaláta készítését sajátították el, de a gyümölcsök felépítéséről, jótékony hatásairól is sokat tanulhattak, valamint manuális, és együttműködő készségük is fejlődött.
Az egészséges életmódhoz a mozgás is hozzátartozik, ezért ezen a napon a tanulók, nemcsak a gasztronómiában, de gyorsaságban is összemérhették erejüket az Őszűzó-futóversenyen.
A délutáni Őszbúcsúztató-partin kihirdetésre kerültek a gyümölcssalátakészítő verseny, és a futóverseny eredményei.
A délután is a mozgás, az egészség jegyében telt. A gyerekek elfogyasztották az általuk készített gyümölcssalátákat, majd egy kis táncos mókázással mozgást csaltunk a péntek délutánba.
Projektzárás:
Ideje:2011.november 14. (hétfő)
Projektünket egy kisebb kiállítás zárta le, tette teljessé. A kiállítás anyagául szolgáltak a projektbe bevont évfolyamok szebbnél szebb őszi témájú munkái. A kiállított alkotások között voltak levélképek, gesztenyefigurák, mécses tartók, őszi képek, termésekből készített őszi koszorúk, háromdimenziós képek, valamint az első-második osztály keze munkáját dicsérő falvédők.
A kiállításon a gyerekek büszkén, és rendkívül izgatottan mutatták egymásnak saját munkáikat.
A kiállítás zárásaként a gyermekek megtekinthették az őszi napok alatt készült fotókat. Nagy volt a meglepetés, az izgalom, mikor feltűntek egy-egy képen kincskeresés, gyümölcssaláta készítés közben, vagy éppen a futóverseny nyerteseként.
A projekt értékelése:
A projekt gyakorlati megvalósítása megerősített bennünket, hogy egy olyan témát dolgoztunk fel, mely nemcsak felkelti a gyermekekben rejtőző kíváncsiságot, de nagyban épít a már meglévő ismeretekre, tudásanyagra is. Ez által minden gyermek be tudott kapcsolódni a tanórai, és tanórán kívüli tevékenységekbe.
A projekt az általunk kitűzött célokat elérte, megvalósította. A sok színes program, a változatos tevékenységek sora nemcsak érdekessé, de élményszerűvé is tette az őszi témakört a gyermekek számára. Így kicsit másképp, a tanulás új módszereit, lehetőségeit felfedezve jutottak a gyerekek új ismeretekhez, önálló tapasztalatokhoz, s nem utolsó sorban számtalan közös élményhez is.
Az értékelések során mind a gyerekek részéről, mind pedig a szülők részéről pozitív visszajelzéseket, megnyilvánulásokat kaptunk.
A gyerekek, és mi alsós tanító nénik pedig a három nap folyamán nagyon jól éreztük magunkat.
A tudatos tervezésnek, szervezésnek, az összehangolt, egymásra épülő, és egymást segítő munkánknak köszönhetően sikeres három napos projektet zártunk.